Бізнес

нефтерынок

Открытое письмо газодобывающих компаний к руководству страны

5663

Відкритий лист

Щодо законопроекту про внесення змін до податкового законодавства України в частині закріплення підвищених ставок рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на постійній основі та подальшого удосконалення законодавства з питань оподаткування нафтогазових проектів

10 грудня 2014 року

Президенту України
Порошенку П.О.
Прем’єр-міністру України
Яценюку А.П.
Міністру фінансів України
Яресько Н.І.
Міністру енергетики та вугільної промисловості України
Демчишину В.В.
Голові Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної
політики
та ядерної безпеки
Верховної Ради України
Мартиненку М.В.

Голові Комітету з питань бюджету
Верховної Ради України
Павленку А.В.
Голові Комітету з питань податкової та митної політики
Верховної Ради України
Насірову Р.М.
Голові Комітету з питань промислової політики та підприємництва
Верховної Ради України
Галасюку В.В.
Голові Комітету з питань економічної політики Верховної Ради України
Іванчуку А.В.

Шановний Петре Олексійовичу!
Шановний Арсенію Петровичу!
Шановна Наталіє Іванівно!
Шановний Володимире Васильовичу!
Шановний Миколо Володимировичу!
Шановний Андрію Васильовичу!
Шановний Романе Михайловичу!
Шановний Вікторе Валерійовичу!
Шановний Андрію Володимировичу!

Кабінетом Міністрів України на поточному тижні буде подано до Верховної Ради України законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України
та деяких законів України (щодо податкової реформи)» (далі — «Законопроект»). Серед іншого, Законопроектом передбачено закріплення на постійній або тимчасовій основі ставок рентної плати за користування надрами для видобутку газу природного на рівні 55 % (з покладів на глибині до 5000 метрів) та 28 % (з покладів на глибині понад 5000 метрів).

Аналогічно ситуації з прийняттям Закону України № 1621‑VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» в липні 2014 року, Кабінет Міністрів України і цього разу не знайшов можливості залучити до розробки Законопроекту в частині його положень щодо оподаткування нафтогазової галузі представників самої галузі. На превеликий жаль, Уряд не взяв до уваги публічно заявлену в серпні 2014 року аргументацію газовидобувних компаній щодо негативного ефекту значного підвищення податкового навантаження на подальший розвиток нафтогазової галузі та її інвестиційну привабливість.

Враховуючи складну ситуацію в економіці країни, компанії нафтогазовидобувного комплексу поставилися з розумінням до попередніх податкових ініціатив Кабінету Міністрів України. З моменту підвищення плати за користування надрами і до сьогоднішнього дня газовидобувні компанії своєчасно та сумлінно виконують підвищені податкові зобов’язання. Прем’єр-міністр Арсеній Петрович Яценюк публічно наголошував на тимчасовості дії таких заходів, а саме — до 1 січня 2015 року, як умови забезпечення балансу інтересів держави і приватних компаній в стратегічній газовидобувній галузі промисловості країни. Маючи на меті збільшення видобутку природного газу в довгостроковій перспективі, незалежні газодобувні компанії спланували інвестиційні витрати на 2015 рік виходячи з тимчасового характеру підвищення ставок за користування надрами у 2014 році. Проте встановлення підвищених ставок ренти за видобування природного газу на постійній основі, як це зараз пропонується Кабінетом Міністрів України в Законопроекті, створює пряму загрозу не лише розвитку, а й самому існуванню приватних, в тому числі з іноземним капіталом, газовидобувних компаній в Україні.

Подібний підхід не відповідає принципам Коаліційної угоди, підписаної політичними силами, які сформували парламентську коаліцію та призначили новий уряд України. Зокрема, Коаліційною угодою передбачається встановлення плати за користування надрами під час видобутку газу на економічно обґрунтованому рівні, який забезпечить рентабельність діяльності галузі. Більше того, Коаліційна угода передбачала впровадження диференційної системи ставок плати за користування надрами для створення сприятливих умов видобутку вуглеводнів на виснажених родовищах, низькодебітних свердловинах і родовищах зі складними умовами розробки (на глибинах більше 3000 метрів), що дозволило б розробляти комерційно непривабливі за існуючих умов поклади. Однак запропоноване Кабінетом Міністрів України впровадження ставки рентної плати на безпрецедентно високому для європейської країни рівні не лише не дозволить забезпечити прийнятний рівень рентабельності, а й неодмінно змусить приватні газовидобувні компанії згортати проекти з розробки нафтогазових родовищ в Україні, що, в свою чергу, знизить видобуток газу в країні та відповідно зменшить податкові надходження до Державного бюджету. Окремим положенням Коаліційної угоди закріплене зобов’язання гарантувати стабільність незмінності фіскального режиму з метою забезпечення довгострокової інвестиційної привабливості видобування газу в Україні. Недотримання державою зобов’язання щодо тимчасовості підвищення ставок плати за користування надрами (рентної плати) для видобування газу пролунає гучним негативним сигналом для приватних українських та іноземних інвесторів. Це значно погіршить шанси України на залучення додаткового капіталу в галузь.

Податкова політика уряду в сфері нафтогазовидобування не знайшла схвалення зі сторони одного з найбільших кредиторів України — Міжнародного валютного фонду. Зокрема, на запрошення Міністерства фінансів України місія експертів МВФ розробила пакет рекомендацій у сфері оподаткування ресурсовидобувних секторів економіки. Щодо оподаткування видобутку природного газу Україна отримала рекомендацію знизити з 1 січня 2015 року ставку плати за користування надрами для видобутку газу до рівня липня 2014 року, тобто з 55 % до 28 %. За результатами роботи місії експертів МВФ Міністерство фінансів запропонувало створити робочу групу за участю представників незалежних газодобувних компаній. Газодобувні компанії належним чином направили свої пропозиції щодо учасників робочої групи, але, на жаль, робоча група Міністерства фінансів так і не розпочала своєї роботи.

На жаль, нам, компаніям, що підписалися нижче, доводиться ще раз констатувати відсутність належного стимулювання державою внутрішнього видобутку енергоресурсів. Це щонайменше викликає подив з огляду на високу потребу країни в енергоносіях, яка особливо загострилась в поточному році. Ми висловлюємо занепокоєність ризиками для нафтогазової галузі в середній та довгостроковій перспективі, які обумовлюються в тому числі несприятливим податковим режимом. Ми ще раз наголошуємо на тому, що збереження підвищеного податкового навантаження в умовах загального падіння інвестиційної привабливості української економіки неодмінно призведе до часткового або повного згортання проектів в сфері видобутку газу. Скорочення внутрішнього видобутку призведе до подальшого посилення енергозалежності України, уповільнить її економічне зростання. Згортання діяльності приватних газовидобувних компаній, окрім зменшення податкових надходжень в Державний бюджет, ліквідації робочих місць, зупинення проектів з вивчення та розробки надр України, може призвести до необхідності закупівлі Україною у зовнішніх постачальників додаткових об’ємів газу. Це буде відбуватися на фоні величезного економічного і політичного тиску на український уряд та європейських постачальників газу зі сторони «Газпрому» та уряду Російської Федерації.

Враховуючи викладені вище аргументи, ми пропонуємо доопрацювати Законопроект та встановити в майбутньому Законі «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» ставки рентної плати для видобутку природного газу на рівні липня 2014 року.

Окрім того, ми пропонуємо, все ж таки, створити Робочу групу для:

I. Повноцінного аналізу наслідків встановлення підвищених ставок рентної плати на постійній основі для газодобувної галузі;

II. Вивчення міжнародного досвіду держав, що запроваджують стимулювання власного видобутку природного газу на законодавчому рівні, та його порівняння з податковим режимом в Україні;

III. Підготовки повноцінних економічних розрахунків для розробки та впровадження довгострокового податкового режиму, в тому числі здійснення всебічного аналізу щодо прогнозного обсягу бюджетних надходжень від оподаткування видобутку газу у середньостроковій і довгостроковій перспективі;

IV. Аналізу впливу різних варіантів податкового навантаження видобувної галузі на загальний інвестиційний клімат у нафтогазовому секторі;

Також ми пропонуємо: включити до Робочої групи представників приватних нафтогазовидобувних компаній, представників Міністерства фінансів, представників НАК «Нафтогаз України», міжнародних галузевих експертів та експертів з податків та фіскальної політики. Робоча група повинна розробити рекомендації щодо законодавчих ініціатив, спрямованих на збільшення надходжень до бюджету у довгостроковій перспективі, забезпечення енергонезалежності України, формування необхідної платформи для збільшення інвестиційної привабливості газовидобувної галузі та забезпечення довгострокового зростання власного видобутку газу в Україні.

Щодо наступних кроків ми пропонуємо у максимально стислі терміни (на цьому тижні) організувати ряд робочих зустрічей газовидобувних компаній з представниками Міністерства фінансів, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України і представниками профільних комітетів Верховної Ради України з метою надання необхідної інформації та інформування представників влади щодо наслідків підвищення фіскального навантаження на галузь.

Ми щиро сподіваємося, що зазначені зауваження сприятимуть якнайскорішому доопрацюванню Законопроекту та законодавства України з оподаткування нафтогазових проектів в цілому. Будь ласка, ще раз прийміть запевнення у глибокій повазі, побажання успіху та нашій готовності до співпраці.

З повагою,
газовидобувні компанії:

СП Полтавська газонафтова компанія

Група компаній Гео-Альянс

Смарт-Енерджі

Бурісма (Еско-Північ, Парі, Перша Українська газонафтова компанія)

ТОВ «Куб-Газ»

ТОВ «Тисагаз»

ПрАТ «Нафтогазвидобування»

Завантаження...
Комментарии (0)
Для того, чтобы оставить комментарий, Вы должны авторизоваться.
Гость
реклама
реклама